LINK-LINK HEBAT

Sunday, February 12, 2012

ilmu tiada guna jika tidak di amalkan..

assalam..

ketika sedang duduk melepak dalam bilik study sambil membaca beberapa nota untuk temeduga spp aku, terpandang aku keluar tingkap... keadaan malam di bandar klang.. penuh dengan lampu2 neon di sana sini... indah sungguh suasana malam.. namun keindahan ini tidak dapat menenagkan hati ini akibat tekanan perasaan dengan temuduga spp yang akan berlaku pada 15 hb nnti... wow risau giler..

sedang2 asyik membaca buku nie.. ehh bukan buku notes nie.. aku terpandang sesuatu yang dilemparkan oleh seorang sahabat di dalam blog group geografi berkenaan dengan pembinaan kilag lynas yang diaktakan akan mengundang kepada kesan radiasi dan radioaktif kepada penduduk sekitat terutamanya penduduk pahang... terlintas di minda aku.. ada baiknya isu ini dibincangkan..

namun seorang sahabt lagi membri pendapat bahawa pembangunan nya tidak boleh diterima.. malah kebaikan yang dibawa oleh pembinaan nya juga tidak sebeberapa dibandingkan dengan keburukannya.. terlintas di fikiran aku jua kenapa mesti ada pertikaian yang sebegini dari seorang pelajar geografi seperti aku....

beberapa sahabat yang lain berpendapat seperti aku dimana pembangunan ini harus diselaraskan dengan pembangunan yang lestari, bukan sahaja dengan pembangunan semata-mata tanpa menghiraukan alam sekitar.. jadi aku pertikaikan satu idea, pembangunan lynas yang dihebohkan asyik diperkatakan, dan dipertikaikan kerana mengunadang bahaya serta mencemar alam, namun kenapa kita tidak memikirkan apa yang telah dicapai oleh dunia umumnya dan MALAYSIA khasnya

pemabungan yang sekian lama, kilang2 yang didirikan, kenderaan yang digunakan serta kitar semula yang diwar2kan.. adakah kita lakukan.. kita selalu kecoh sana sini, namun ilmu yang kita pelajari tue adakah kita amalkan.. sebelum kita bercakap dan salahkan pihak sana sini... yang paling mudah fikiran apa yang kita pernah lakukan dan pelajari adakah kita amalkan..

No comments:

Post a Comment