LINK-LINK HEBAT

Wednesday, July 20, 2011

pengajian peringkat sarjana: makna ilmu sebenar...

penulisan dikala hati sedang rawan dalam mencari ilmu...
 rattus cuba sekali lagi melayari internet untuk mecari bebeapa tajuk yang kemungkinan rattus guna untuk membuat penulisan sarjana nnti... bukan skang tapi kemudian hari perlahan-lahan dalam mencari ilmu...
ceritera bermula biler masa ambil jubah konvokesyen rattus dan seorang sahabat berjumpa dengan seorang pensyarah di jabatan.. sebelum berjumpa rattus dah jumap beberapa orang rakan yang sedang giat dalam usaha untuk membuat sarjana .. dan mereka sudah pun bermula langkah pertama.... tapi rattus hanya pendamkan dalam hati hasrat untuk terus berjuang tue...

dalam perbincangan dengan pensayrah di ruang kantor nya... dia terus membakar semangat rattus untuk terus mencari ilmu itu, ntah macam mana.. dia telah mengemukakan beberapa cara untuk menjalani sarjana nie.. antaranya cari tajuk-tajuk yang ingin di buat penulisan, kemudian cari bahan dan biler dah bersedia daftar lah sebagai pelajar sarjana..

sememangnya idea yang bernas dan menampakkan jalan untuk rattus mencuba dan terus mencari roh seorang murbawan bak kata saudara amar, seorang sahabt yang banyak mendorong rattus mencari ilmu dan meneruskan perjuangan ilmu ini.... dalam diam2 rattus meneruskan pencarian hanya berpandukan internet dari broadband yang tak seberapa laju nie terhasil lah 4 tajuk yang rattus ingin teruskan untuk penulisan sarjana...

tapi sarjana itu bukan untuk menunjukkan diri ini pandai atau bijak.. tetapi hanya seorang yang tabah dan cekal dalam mencari ulmu tidak seperti Ijazah Sarjana MUda Pendidikan (ISMP).. yang banyak bermain-main dan dalam tempoh mencari apa erti ilmu sebenar...

kepada para pembaca doakan semoga rattus terus punyai roh untuk menuntut ilmu dan menjadi seorang murbawan sejati..

p/s tekenang mesej dari saudara amar yang mengatakan sarjana dan juga PhD bukanlah untuk menunjukkan kepandaian atau untuk mereka yang bijak. sebaliknya untuk mereka yang cekal dan tabah...

No comments:

Post a Comment