LINK-LINK HEBAT

Saturday, May 22, 2010

kaya harta, kaya ilmu, kaya budi

salam.. hari nie rattus rasa nak menulis.. dah lama rattus tak menulis. dan ini nama pena  baru "RATTUS" comel tak.. haha nama jerk  tercarik dalam internet nama penuh pena nie "RODENTIA RATTUS" macam nama orang puteh plak. bangga betul tapi singakatan panggil Rattus jerk.. hehe seng jerk nak sebut.. huhuh

okei lupakan pasal nickname. sebenarnye hari ini tujuan rattus nak tulis pasal beza miskin dan kaya. apa lah beza sangat pasal kaya dan miskin ini. banyak orang melihat dari segi harta. tapi memng itu secara amnya biler kita  sebut pasal kaya atau miskin kita akan pikir pasal harta. kaya dengan harta yang banyak dan miskin dengan harta yang sedikit. apa penting sgt kekayaan harta tue? boleh bawak kemana-mana ker.. kalau ada banyak harta pun tak ada guna gak.

tapi kalau tgk dari kekayaan harta tue, adakah kita benar2 bahagia. betul kata orang wang bukan segala-galanya, tapi segala-galanya perlukan wang. anda setuju??? mungkin itulah hakikatnya dunia ini. wang yang menjadi pentng dari segalanya. adakalanya tanpa wang segala-galanya takkan berlaku. kalau macam tue macam mana orang miskin nak hidup? kalau wang menjadi segala-galanye.

kadang-kadang terlintas di hati rattus kenapa ramai sangat orang rakus dengan kekayaan harta? rasanya banyak lagi kekayaan lain, contohnya, kekayaan ilmu, keakyaan hati budi. kenapa tak kejar kekayaan itu, ini tak habis-habus dengan kekayaan dunia. baru-baru nie kawan rattus dah nak berkahwin nak mendirikan rumah tangga sampai mas kawen nye 16 ribu. wow terkejut rattus. kalau macam tu nye mahal mati lah laki tue tak kawen2. tue salah satu tanda nak kejar kekayaan harta. tak ke bagus dari minta banyak tue wang nye minta kamus ker, buku ker, perpustakaan ker. kan bagus kejar kaya ilmu.

namun manusia nie biasa lah lupakan dan mudah melupakan. apa yang penting apa yang perlu diabaikan dan kejar sesuatu yang hanya sia-sia. rattus cakap nie pun  nak nasihatkan diri rattus gak. rattus pun manusia kadang-kadang lupa jugak. tapi walau macam mana pun biarlah kita kaya semua nya, harta, ilmu, budi dan sebagainya. jangan kita jadi miskin semua tue. tapi barlah kita miskin harta tapi tidak miskin perkara-perkara yang lain.

akhir kata, moga kekayaan kita diberkati..

4 comments:

  1. kaya doodle tue kaya menda ntah... tue kekakyaan dunia tue...
    woit darkstar.. nak follow blog ko cam payah jerk...

    ReplyDelete
  2. wah, kekayaan dunia..huhu..

    ok2, aku da letak da kt tepi blog aku 2..join my crime...hehehe

    ReplyDelete
  3. haha tue lah sombong sgt..
    nak follow pun tak boleh
    ntah paper
    jgn lupa follow aku plak..
    hahha

    ReplyDelete